Nordicii o fac cel mai bine

Scris de • 2 September 2020 • in categoria

Titlu: Maree înaltă
Anul aparitiei: 2019
Numar pagini: 432
ISBN: 978-973-47-3132-9

În scurta mea experiență de recenzoare de cărți un lucru mi-e foarte clar și anume că nordicii sunt ași în a scrie romane de ficțiune din genul crimă și/sau thriller. Poate li se trage de la toate lunile alea de iarnă în care lipsa luminii naște monștri și scenarii morbide sau pur și simplu au asta în sânge. În orice caz, tot ce mi-a picat în mână din genurile menționate n-a dezamăgit câtuși de puțin.

Ultima astfel de carte a fost Maree înaltă a Cillei și a lui Rolf Borjlind care prezintă cititorilor povestea unei crime din anii ‘80, ale cărei ecouri se aud în prezent. Atunci când studenta la Academia de Poliție, Olivia Ronning, preia un dosar al unui caz nerezolvat în încercarea de a-și potoli regretele privind relația cu tatăl decedat, unul din detectivii responsabili de caz.

Crima în sine are un caracter ciudat pentru că o femeie este înecată de mareea înaltă după ce a fost îngropată în nisip până la gât pe plaja unei insule. Pe măsură ce adună detalii despre caz, obstacolele par să răsară unul câte unul, începând cu al doilea detectiv care a participat la investigație și care acum e dispărut. Apoi ar fi motivul crimei pe care nimeni nu l-a putut dibui și modul în care aceasta a fost săvârșită, toate deschizând mai multe posibile piste de investigație.

În plan secund se află o serie de atacuri violente asupra oamenilor străzii comise de o serie de tineri motivați de violența în sine și nimic mai mult. Apoi ar fi povestea milionarului Bertil Magnuson care este sau nu este implicat în crimă? Pentru că și pe el îl urmărește trecutul și oameni incomozi par să îi amenințe afacerea înfloritoare de minerit și reputația prin ceea ce știu și vor să dezgroape din negurile uitării. Iar ultima pe listă e Jackie Berglund, o fostă escortă de lux devenită matroană care pare să aibă o oareșicare legătură cu insula unde a avut loc crima și cu ce s-a întâmplat atunci.

Toate aceste fire narative sunt asemenea unor uși închise pe care speri să le poți deschide ca să afli ce e în spatele lor și mai ales cum sunt conectate. Și aici intervine măiestria celor doi autori care te pun să sapi după detalii și apoi să o faci de capul tău pe detectivul junior și plin de zel. Zic asta pentru că ți se servesc tot felul de piese de puzzle pe care ești tentant să le faci să se potrivească cu forța, să compună un tablou complex doar ca să folosești tot ce ți-a fost dat.

Dacă este așa sau nu, vă invit pe voi să aflați după ce veți citi cartea.

Dar până acolo, aș vrea să mai laud un pic scriitura romancierilor, talentul pentru dozarea acțiunii și felul în care te țin cu sufletul la gură și apoi slăbesc strânsoarea pe care o au asupra inimii tale, doar ca să se joace și mai aprig cu nervii tăi după câteva pagini. Mi-au plăcut și personajele care sunt prezentate din mai multe unghiuri, cu lumini și umbre, cu tușe de culoare personale, care te fac să empatizezi cu ei, să-i vezi acolo alături de tine și să vrei să-i îmbrățișezi sau să le arzi vreo două. Și totuși nu asta este piesa de rezistență.

Piesa de rezistență e una dintre temele secundare și anume aceea a oamenilor fără adăpost și a felului în care societatea îi ostracizează, cât de ușor îi împinge în fundal până se pierd cu totul. Poate că nu e atât de neobișnuit să adaugi la griul unei crime alte tonuri mai închise din aceeași paletă când aduci oamenii străzii la un loc alături de tineri violenți, pe care părinții i-au dezamăgit sau i-au împins spre a fi ceea ce sunt.

Așa că la final vă las concluzia mea: a fost o carte lungă dar interesantă, i-a luat ceva ca să construiască un ritm constant și să mă țină prinsă chiar și peste zi, e inteligentă în modul în care-ți servește informația și te lasă și pe tine să te joci de-a detectivul, dar și ușor pedantă când îți dă peste nas pentru că tu crezi că toate piesele de pe masă formează o imagine când de fapt unele n-au legătură între ele decât aparentă. Deci înarmați-vă cu un strop de răbdare și o cană de cafea și porniți la drum alături de Olivia Ronning!

Jocul simplu și totuși complicat care este compus de crimă și evenimentele conexe.

Pasionaților de romane crime și/sau thriller care vor să-și pună mintea la contribuție.

1. Andrei spune: