Prin praf şi vise

Scris de • 21 August 2008 • in categoria

0Autor: Roxana Valea
Rating: 4 stele - Roxana Valea - Prin praf şi vise rating - recenzii carti
Editura: Rao

Roxana Valea - Prin praf şi vise - recenzie cartiNu-mi mai aduc aminte când m-am gândit prima oară că vreau să vizitez Africa; cel mai probabil a fost efectul unuia dintre multele documentare vizionate. Ştiu doar că Africa de Sud, cu leii, girafele, arborii de acacia şi traversările de râu ale turmelor este de mult timp pe lista cu destinaţii preferate. Însă când spuneam Africa nu mă gândeam decât la savană şi la animale. Nu m-am gândit la oamenii de acolo, nu m-am întrebat cum trăiesc, nici cum arată oraşele şi satele lor. Cunoşteam, tot din documentare, problemele cu care se confruntă, dar oamenii erau... altă Africă.

Ca şi mine, Roxana Valea vroia să vadă Africa. Diferenţa minoră este că ea a vrut să o străbată de la nord la sud, să vadă tot ce înseamnă acest continent. Diferenţa majoră este că ea chiar a făcut-o. Plecată din România, după un MBA în Italia, ajunsese în sfârşit să ocupe un post bun în Elveţia. Asta până când, după un safari scurt, şi-a dat demisia, a găsit pe Internet doi englezi care vroiau să traversesze continentul african cu maşina şi a plecat cu ei într-o călătorie de opt luni.

"Jurnalul de călătorie" al Roxanei Valea ar putea fi luat drept un ghid de supravieţuire. Asta pentru că notează toate problemele cu care se confruntă turiştii străini în ţările africane. Cea mai des întâlnită este încărcarea notei de plată, care poate fi chiar şi de trei ori mai mare şi pe care de cele mai multe ori eşti nevoit să o plăteşti dacă vrei să scapi teafăr. Apoi transportul în comun (pentru cazul în care Jeep-ul nu rezistă la atâta nisip) cu nişte maşini care se numesc bush-taxi, nişte mormane de fier vechi, în care "pasagerii" stau 2 pe un loc şi fiecare tine în braţe câte un copil, fără să mai punem la socoteală bagajele legate cu sfoară pe acoperiş.

Trebuie să recunosc că la început m-au deranjat încercările evidente ale autoarei de a fi "scriitoare"- tentative de descrieri care să sensibilizeze, metafore şi alte tehnici narative. Însă am văzut pe parcurs cum scriitoarea "evoluează"; cuvintele nu mai păreau nelalocul lor şi mi s-a părut că abia în momentul în care nu a mai încercat din greu şi s-a concentrat pe ce avea de spus, nu pe cum, frazele au început să curgă firesc.

Apoi, am fost martoră nu numai la evoluţia scriitoarei, ci şi a autoarei ca persoană. Este incredibil cum o astfel de experienţă te poate schimba. Mai mult decât atât, încercaţi să vă închipuiţi cum este să petreci opt luni în acelaşi grup de 3, cum este să încerci să îţi păstrezi o anumită intimitate, atunci când nu ai la dispoziţie decât o cameră, sau şi mai rău, o maşină.

Ghizii din Fez, prostituţia şi corupţia din Senegal, obţinerea vizelor, mâncarea pe care nu trebuie să o încerci, şpăgile, preţurile, toate sunt informaţii nepreţuite dacă vrei să mergi în excursie pe cont propriu. Însă pe la jumătatea cărţii chiar mă întrebam dacă voi ajunge să citesc şi despre animale, altele decât ţânţarii transmiţători de malarie, iar asta m-a pus pe gânduri. Ce anume vroia să vadă Roxana Valea în Africa? Cum ies femeile din sate în stradă la prânz, cu oalele de mâncare pentru a o vinde călătorilor din bush-taxi-uri? Casele sărace, gropile din poteci, copii bolnnavi care nu ar avea nevoie decât de câteva antibiotice pentru a supravieţui? Acestea nu trebuie trecute cu vederea, însă mult timp nu am înţeles exact ce căuta ea în Africa, în afară de propria persoană.

Până când a înţeles şi ea ce lipsea: savana; iazul unde se adapă animalele; "codul" pe care îl respecta lei, de a nu ataca zebrele în timp ce beau apă. Atunci am înţeles şi eu că nu poţi să scrii un jurnal despre călătoria prin rezervaţiile din Africa de Sud. Nu poţi să descrii nehotărârea antilopelor când trebuie să traverseze un râu despre care ştiu că e plin de crocodili. Nu poţi să scrii despre încercarea disperată a unei zebre de a scăpa de "vânătorul" ei. Lucrurile acestea se trăiesc, se văd. La televizor, sau dacă ai curaj (?), în realitate.

Scrisă de Raluca Alexe

Citeste cele 16 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Luati in calcul si carti de dezvoltare personala?
    Mi-ar placea sa vad niste recenzii.
    O zi minunata va doresc

2. Jen spune:

recenziile la dezvoltare personala le gasesti in categoria care se cheama chiar asa: http://www.bookblog.ro/category/dezvoltare_personala/

3. Aytana spune:

Raluca iti multumesc pentru recenzie.
    Cochetam cu aceasta carte de cand am descoperit ca a aparut.Recunosc ca am avut retineri in a o cumpara datorita.Recenzia ta insa m-a facut azi sa merg direct la librarie si sa imi fac un cadou de sfarsit de vara. :)
    Iubesc Africa si imi doresc o experienta similara cu cea a Roxanei.Poate si pentru ca am aceleasi framantari sufletesti pe care le-a avut ea inainte de a pleca.Astept cu multa nerabadare sa citesc cartea si sa aflu daca ea a gasit in ea raspunsurile pe care le cauta.
    E un curaj ca a scris…experientele de genul acesta sunt de cele mai multe ori greu de inteles de catre oamenii obisnuiti cu vise si asteptari obisnuite(prin “obisnuit” a nu se intelege “plictisitor” sau ceva de genul)…
    Din propria mea experienta de turist iubitor de destinatii mai deosebite si eu caut sa ma apropii de oameni,le caut privirea,incerc sa le ghicesc gandurile,sa vad culorile si viul din jur dincolo de lipsa de confort european.
    Inca odata iti multumesc pentru recenzie si am sa revin cu impresii dupa ce am sa citesc cartea.

4. Raluca Alexe spune:

Aytana, cu multa, multa placere :) . Ma bucur ca ti-am putut fi de folos. Abia astept sa vad cum ti s-a parut :) .

5. adrian podoleanu spune:

dupa ce am vazut recenzia dvs. am mers direct la librarie si timp de 2 zile nu am lasat cartea din mana.este impresionanta povestea adevarata si experienta traita…efectiv m-a cucerit…multumesc mult….de citit si petre popescu -revelatie pe amazon-

zi buna de la Iasi !

6. Raluca Alexe spune:

Ziua buna si tie, Adrian :) . Ma bucur ca te-am “indrumat” bine si iti multumesc ca mi-ai dat de stire.

Daca “Revelatie pe Amazon” este asemanatoare cu “Prin praf si vise” atunci am sa o caut.

7. ioana spune:

sunt bibliotecara. cartea Roxanei Valea a intrat de putin timp in fondurile noastre.de obicei nu citesc autori romani, desi nu am un motiv bine intemeiat pentru aceasta alegere. insa cand am citit epilogul cartii “Prin praf si vise” am stiut ca trebuie sa citesc cartea. abia am terminat-o.m-a incantat aventura ei, curajul de a porni in aceasta calatorie, totul…am sa recomand oricui aceasta carte minunata!

8. calator spune:

Cartea mi s-a parut destul de saracuta ca stil. N-am prea inteles ce a vrut sa fie; impresii de calatorie, o carte de aventuri sau povestea unei aventuri cu adevarat traita. Traiesc si strabat Africa de 5 ani (si sper sa pot continua sa fac asta pentru inca multa vreme) si am fost deceptionat de superficialitatea autoarei fata de civilizatia africana. Impresiile sale foarte sumare, informatiile referitoare la locuri si etnii sunt adeseori eronate. Africa nu o poti cunoaste incercand ca “vezi” cat mai multe intr-un timp cat mai scurt. Din punctul meu de vedere, o carte cu iz comercial.

• Stefania spune:

Buna!
      Am o relatie de iubire cu un baiat din Angola, care e student in Bucuresti. Suntem impreuna din luna mai 2002. La vara o sa ne casatorim si o sa plec in vizita la familia lui. El mi-a povestit multe lucruri interesante; am discutat si cu cativa romani care au vazut Angola, dar as vrea sa cunosc si impresiile unor necunoscuti. Ceea ce imi suscita cel mai mult curiozitatea ar fi modul cum este tratata femeia in societatea lor. Cu cine as putea vb pe tema asta?
      Multumesc!

9. marian rotaru spune:

Sunt un mare admirator al literaturii de calatorii ! De aceea o felicit din toata inima pe Doamna Roxana Valea , pentru cartea scrisa ” Prin praf si vise ” ! Doamna Valea intra astfel in galeria selecta a scriitorilor romani de calatorii : Alecsandri ( cu ale lui Drumuri in Africa ) , Mihai Tican Rumano , Radu Tudoran , Romulus Rusan , Ioan si Dan Grigorescu , Alexandru Mironov , Aurel Lecca , Alexandru Rosetti , Constantin Chifane Dragusani , Oltea Rascanu Gramaticu , Paula Popesco , Gheorghe Serban , Gheorghe Ilisei , Vladimir Rosulescu , Viorel Salagean Neagu Udroiu , Ana Blandiana , Mihail Sadovanu , Nichita Stanescu , Bogdan Fiinceac , Ion Cristoiu si multi , multi altii . Toti nepretuiti pentru cultura romaneasca si universala !

10. Krisztina spune:

Mi-a placut mult cartea. E scrisa cu mult suflet si cred in tot ce a simtit si prin ce a trecut… a avut un curaj deosebit sa faca o astfel calatorie…si o realizare extraordinara sa scrie despre locurile si trairile ei…Iar mai presus de orice, bravo ei ca a descoperit ceea ce cauta…raspunsul la intrebarile ei si calea spre ati urma visele.

11. dana spune:

azi am terminat de citit cartea, pt mine a fost interesanta. nu e o poveste, o inchipuire, ci o aventura reala, asta e si motivul care m-a determinat sa o cumpar. am calatorit, macar cu gindul, acolo unde poate multi dintre noi nu vor ajunge vreodata. mi se pare o experianta care te poate schimba in bine, te aduce cumva cu picioarele pe pamint, acum cind traim intr-o lume care are prea putine valori morale.

12. Aytana spune:

Revin cam tarziu cu impresiile “postcitit”. :)

Roxana a scris cu sufletul.E evident ca nu e o scriitoare cu experienta dar modul in care si-a pus sufletul pe tava pe mine personal m-a impresionat.
    Mi-ar fi placut mult un interviu cu autorea aici.Dat fiind faptul ca e de-a noastra si recenzia de pe bookblog ne-a convins pe mai multe sa intram in lumea ei.

Sunt f curioasa daca isi doreste sa repete experienta sau faptul ca a gasit raspunsul cautarilor ei a fost totul.

Scotocind internetul am gasit mai multe fotografii cu experienta ei aici : http://www.camelworld.com/about.htm

13. Raluca Alexe spune:

Aytana, multumesc ca ai revenit, ma bucur ca am fost pe aceeasi lungime de unda in legatura cu aceasta carte :) Si ma bucur sa vad ca nu suntem singurele :)

14. Cristian spune:

Am citit multe jurnale de calatorie. Unele mai frumoase, altele mai seci, unele scrise cu talent literar, altele simple istorisiri de vacanta. Cartea Roxanei iese din tiparele cu care eram obisnuit. Continutul poate fi discutat…Cineva mai sus spunea ca e o carte cu iz comercial. Poate ca asa este….Dar ceea ce mi-a placut a fost stilul autoarei, un stil curat, literar si, mai ales, aparte. Atit de aparte incit am citit cartea pe…nerasuflate. Sigur ca despre Africa se poate scrie mult. Sigur ca unii sunt interesati si de alte aspecte ale continentului negru pe care le gasesc sarace in aceasta carte. Dar pina una alta, nici autoarea nu are pretentii de a face o enciclopedie. E vorba doar de experienta, intimplarile si trairile sale. Finalmente, e vorba de un jurnal de calatorie, scris insa foarte bine, ce nu ar trebui ratat!!